tisdag 20 januari 2009

En underbar, smakrik och härlig Syrah.


Vinet jag vill berätta om denna kväll är en fin, fyllig och smakrik Foley Syrah Rancho Santa Rosa 2005. Syrah druvan visar sig på ett bra sätt här. Syrah är en blå vindruva som oftast andvänds för att producera kraftfulla röda viner. Rök, örtkryddor och nejlikor är ofta beskrivningar som används för ett Syrah vin.

Syrah är ett mycket lagringståligt vin, dels på grund av sitt stora innehåll av tanniner.
Detta Foley Syrah vin från 2005 har en ljuvlig doft av mörka bär, svartvinbär, kryddor, vanilj med rostad fatkaraktär. Smaken är fruktig och kryddig med inslag av vanilj, körsbär och lakrits.

Jag älskar detta vin. Passar utmärkt till grytor, oxfilé eller fläskfile med rotfrukter.

Denna flaska Foley Syrah Rancho Santa Rosa finns tillgänglig tillfälligt på Systembolaget med ett 30tal flaskor. Vinet är en beställningsvara med artikelnummer 97480. Vinet kostar 179kr. Gå gärna in på www.foleywines.com och titta runt lite vilka olilka druvor och varianter av viner som finns.

Jag ger detta vin en stark 4:a av 5 möjliga stjärnor.

1 kommentar:

Kandisen sa...

Åååååhhhhh... Jag dräglar som Homer i en donut-fabrik när jag läser din lyriska beskrivning! Men men, som student är det typ fuljäst Fun Light som är Vino della Casa!
Mera! Mera!